>

Saturday, April 14, 2012

KUN FAYAKUN

إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَيْءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَنْ نَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (٤٠

Ertinya: Sesungguhnya perkataan Kami kepada sesuatu apabila Kami kehendaki, hanyalah Kami berkata kepadanya: Jadilah engkau!, maka menjadilah ia. ۝

kun fayakun.
Itulah kekuasaanya .  Manusia , aku terutamanya perlu belajar memahami Qada dan Qadar
Doa ku, hajat aku dan juga impian aku , mungkin tidak dimakbulkan-Nya lagi kerana Engkau bersifat Ar-Rahim (Maha Penyayang) kepada aku . Engkau lebih tahu seandainya aku menerima sesuatu yang belum aku layak miliki , maka kehancuranlah yang bakal aku hadapi , barangkali.

Ar-rahman - Sifat maha pemurah kepada sekelian mahkluk hatta kepada orang itu kafir
ar-rahim -Sifat maha penyayang (memberi sesuatu berdasar kemampuan mahkluknya , kerana Dia Maha mengetahui)

No comments: