>

Tuesday, August 27, 2013

INTERVIEW : SECRETARIAL

Assalamualaikum budiz.

Aku nak share sikit pengalaman aku pegi interview sebagai setiausaha di sebuah syarikat consultation. okey first off all, bidang tu serius jauh ke angkasa lepas jaraknya dari bidang aku sekarang dan owner company tu pun hairan kenapa aku nak tukar laluan kebidang lain. ayat biasalah kan, masuk bakul angkat sendiri:


for me , living in challenging modern times, i had to prepared myself exploring and gaining experience and new knowledge as much as i can. trust me, i am flexible person.

terngiang-ngiang ayat bangga diri aku tu. haboi membodek sakan ~____~

bagi yang bakal pegi interview temuduga setiausaha, prepare lah diri. make sure communication skill korang bagus. yang paling penting korang fluent and confiden communicating in english.

ni dia soalan yang interviewer tu tanya:

1)apa yang korang expect company tu akan bagi
2)apa yang korang boleh bagi kalau company tu hire korang
3)macam mana nak berkerja sebagai pasukan
4)dia akan suruh korang bagitahu kelebihan korang, part ni jaga-jaga. dah bangga-bangga diri korang kena pandailah jwb bila diorang persoalkan. mcm aku tadi, aku cakap aku higly motivated. so dia tanya "How can you impress me with the word "Highly motivated"

okey, overall, interview tadi, memang susah gila lah!


i'm ready boss!

No comments: